torsdag 19. juli 2012

PARAPLY I SOLA


Å bo i India følels litt som å bo i bakvendtland. Alt, absolutt ALT, er annerledes! En ting som man legger godt merke til når man går i gatene her er at alle bærer på en paraply. Den bruker de når det regner, men enda flittigere brukt blir den når det er sol! I Norge kler vi jo av oss alt vi har så snart sola kommer og prøver å utnytte hver solstråle til det fulle. Her derimot er det på med klærne og opp med paraplyen. Det har jo mye å gjøre med at sola her er så sterk og varm at man er helt nødt for å beskytte seg, men det er også et poeng at her er idealet å være så hvit som mulig og derfor ønsker de å unngå sollyset for ikke å bli mørkere. Det er derfor ganske lett å se forskjell på hvem som tilhører hvilke klasser/kaster. De som arbeider ute hele dagen i sola med bare et tøystykke rundt hoftene er mørkere i huden enn de som er rikere og har råd til å gå til behandlinger og kjøpe whitening creams. På alle indiske reklameplakater er modellene avbildet med lys hud. Ikke en gang jeg er så hvit som de reklamene! Jeg merker jo at jeg fort blir kritisk og kan ikke skjønne at de ikke ser hvor urealistisk og uekte det idealet som media her fremstiller er! Men de sylslanke, plettfrie jentene på reklameplakatene i Oslo er vel normale.. eller? Det er veldig spennende å lære om hva som er et skjønnhetsideal her i forhold til det jeg er vant til. Det som jeg syns er fint er ikke så populært her og omvendt. Jeg merker det på alt, for eksempel på klærne på skolen. Det er en helt annen stil her og jeg skiller meg veldig ut! Jeg ønsker jo å beholde min egen stil og være meg selv her, og det er utfordrene og gøy å finne mitt indiske jeg. Jeg merker at jeg vokser veldig på det!

Uansett er det mye spennende å lære og oppleve her hver dag og selvom kanskje ikke paraply i sola er noe jeg vil ta med meg tilbake til Norge, er det absolutt et lurt triks for å unngå å dø i den solsteken vi har her!






2 kommentarer:

  1. hahah, så utrolig spesielt! skulle gjerne prøvd det, men her i Norge regner det jo bare...

    Kos deg videre <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det er nok litt vanskeligere å få til hos dere der oppe i nord!:) Men absolutt verdt et forsøk om sola skulle titte fram ;)

      Slett