torsdag 2. august 2012

HEI FRA DELHI

Hei på dere!

Idag blogger jeg fra New Delhi! Mamma og Marie dro hit på mandag for et to ukers jobbopphold så jeg og Peter bestemte oss for å ta en langhelg her! New Delhi ligger nordvest i India og er en to timers flytur unna Kolkata. Selvom denne skoleuka har vært kort har den også vært utrolig lang!, så det skal bli utrolig deilig og spennende med en langhelg hjemmefra og kunne få oppleve flere sider av India. Har hørt og allerede fått inntrykk av at Delhi er veldig annerledes fra Kolkata, så det gjenstår bare å se!

Som dere sikkert er klar over er India et land med mange festivaler, tradisjoner og merkedager. Idag, 2 august, er det Raksha Bandhan (er hindi og betyr beskyttelsens bånd). Dette er en festival som feirer forholdet mellom bror og søster. Tradisjonen sier at alle søstre må knytte rakhi (et rødt bånd) rundt håndleddet på broren sin. Til gjengjeld lover broren å beskytte søsteren sin resten av livet.
I tillegg er det litt forskjellige tradisjoner ettersom hvor i India du befinner deg, men i Vest-Bengal hvor Kolkata hører til er det vanlig at broren også kjøper en gave til søsteren sin. Jeg fortalte dette til Peter, men han sa at siden vi var i Delhi så telles det ikke her.. Søren.

Men Raksha Bandhan skal vi feire uansett, jeg har vært å kjøpt bånd til Peter som jeg har knytt på han, Sander du får i posten =) (mot at du lover å beskytte med da selvfølgelig! -og kjøper en presang til meg!)

RAKHI


Gleder meg til å få se mer av New Delhi, skal holde dere oppdatert!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar