mandag 2. juli 2012

FØRSTE SKOLEDAG

I dag var min første skoledag på CIS og jeg må si at det var vel ikke akkurat en kickstart på skoleåret! For det første har ikke forkjølelsen min blitt særlig bedre, idag var jeg værre enn noen gang! Så det å skulle få med seg masse informasjon, bli kjent med masse nye mennesker og klare å være hyggelig med alle! Hadde høy feber, tett nese og en minst like tett hals! Hodepinen hjalp ikke noe særlig den heller.. Dagen begynte med et orientation meeting hvor vi fikk høre litt om skoleåret, lærerne ble presentert og annen nyttig informasjon. Skolen fungerer på mange måter som den norske, det er pre nursery som er førskole, så er det første til tiende klasse som er grunnskole og det som tilsvarer videregående er A-levels som består av AS-level (1.klasse) og A2-level (2.klasse). Det er altså bare to klasser på "videregående". Jeg går i AS-level fordi A-level bygger på tidligere år, så for å henge med må jeg begynne fra start. De starter i 1.klasse ett år tidligere enn i Norge, så de som går i  A-level, altså avgangskullet, er ett år yngre enn det jeg er så de som jeg går i klasse med er to år yngre enn meg (noen er også tre år yngre, det er nemlig mulig å "skip grades" hvis du er skikkelig smart) så teoretisk sett går jeg to år tilbake i tid og begynner i 1. klasse vgs på nytt igjen! Vi fikk utdelt timeplanen også, og det er sånn at vi har samme timeplan hver dag. Så første og andre time har jeg ingen fag, mens tredje time har jeg English Language, fjerde time har jeg Art, femte time har jeg fri, sjette time har jeg fransk og sjuende time har jeg sosiologi. Det er den samme planen hver dag, som betyr at jeg begynner kl 10.30 hver eneste dag. -digg! Men jeg må følge Peter til skolen hver dag, og han begynner kl 08.20 så da blir det ikke så digg likevel..



Som dere ser så jeg har faktisk bare fire skoletimer hver dag og dermed en del fritimer! Men den tiden kommer jeg nok til å bruke på lekser og på å lese meg opp på de fagene som jeg må gå opp til eksamen i når jeg kommer tilbake til Norge. Hver skoletime varer i en hel klokketime og det er ingen pause mellom timene. Det er kun en halvtimes pause midt på dagen, men den er for å bytte bøker og føre en slags logg for dagen (skjønte ikke helt hva det var for noe rart, men det er vel sånt jeg kommer inn i). Merker at jeg har vært litt bortskjemt på KG når det kommer friminutter hvertfall..

Helt ærlig må jeg si at det var en litt kjip første dag, selvfølgelig mye fordi jeg er så sjuk, men det var en god del ting som gjorde at jeg kjente at jeg ble litt motlø, hjemmelengselen var på topp i dag! Men jeg må bare være tolmodig og gi det litt tid. Det er jo utfordringer man vokser på!

Nå skal jeg skjemme meg selv bort litt med en god film, dyne på sofan og en god kopp te med paracet i den ene hånda og nesespary i den andre!

Det var heller ikke noen mulighet for å ta bilder på skolen, kamera står nemlig på listen over "banned objects" sammen med mobiltelefon og IPod. Men jeg kan kanskje få ha med kamera hver tirsdag (?) hvis jeg sender inn en søknad, så jeg får prøve det!:)

Håper dere nyter sommeren i Norge, akkurat nå skulle jeg ha gjort hva som helst for en sommerferie!

1 kommentar:

  1. åå kjipt å høre at du er syk fortsatt, og at første skoledag ikke var tipp topp.. Men det blir bedre :) Savner deg! God bedring, og masse lykke til de neste dagene - jeg er sikker på at det kommer til å gå strålende :)

    SvarSlett