søndag 24. februar 2013

TAKKNEMMELIGHET

Det er ingen tvil om at vi har sett mye fattigdom og elendighet i India. Gatebarn, slum og tiggere uten armer og ben er daglige påminnere om grusomhetene som finnes i verden vi lever i.

I Norge har vi alt vi trenger og mer til. Vi lever egentlig i vår egen lille velferdsboble hvor klær, mat, hus, legehjelp og skolegang er selvfølgeligheter. Vi har en frihet og en sikkerhet som de fleste mennesker i verden ikke kan forestille seg en gang. Vi har penger nok til å kjøpe oss alt vi trenger. Og likevel ønsker vi oss hele tiden mer. Vi vil ha finere klær, større hus og den nyeste IPhonen.

Det finnes ikke ord for den utfordringen det har vært å se så mye nød her i India. Og det gjør like vondt å se gatebarna i dag som det gjorde i begynnelsen. Heldigvis. For er det noe jeg var redd for så var det at jeg skulle venne meg til å være vitne til alt dette. Å venne seg til å se mennesker lide. Jeg har lært å takle det på en bedre måte enn jeg gjorde tidligere, men jeg kommer aldri til å venne meg til det.

Jeg tenker mye på hvordan overgangen blir fra å bo her til å bo i Norge igjen. Jeg merket veldig da jeg var i Norge i november hvordan jeg reagerte på alt jeg plutselig hadde tilgang til. Alt fra rent vann i vasken til penger jeg kunne kjøpe meg hva jeg ville for. Jeg kjente hvordan samvittigheten fikk seg en kraftig knekk og at jeg tenkte "hvor mye mat kunne barna som bor på gata i India kjøpt for disse pengene" hver gang jeg eller noen andre trakk kortet.

Og jeg syns absolutt at det er fint at man spør seg selv om man egentlig trenger det man kjøper, eller tenker på andre ting som å ikke sløse med rent vann, ikke kaste mat osv. Men jeg syns ikke vi skal gå rundt med dårlig samvittighet fordi vi er født i Norge, og slutte å benytte oss av alle de mulighetene vi har bare fordi andre ikke har det. Istedenfor vil jeg minne dere om å være takknemlige for alt dere har. Sett pris på de og det du har og vis det ved å vise takknemlighet og nestekjærlighet. Fortell menneskene rundt deg at du er glad i dem, nyt de små gledene i hverdagen og husk på hvor heldig du er!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar