lørdag 2. mars 2013

DHAKA

Hei!

Da var jeg tilbake etter fire dager i Dhaka, Bangladesh. Hans-Jørgen og Torunn har tatt så godt vare på meg, og sørget for at for at dagene har blitt opplevelsesrike og minneverdige.

Jeg landet tirsdag morgen og vi dro rett fra flyplassen til Martin Luther College (MLC). Her møtte vi en gruppe fra storsalen som har vært og besøkt noen prosjekter de har satt i gang med flere steder i Bangladesh, og som også kom for å besøke MLC. Vi ble tatt godt i mot og vi fikk hilse på rektor, lærere og elever. Vi fikk omvisning på skolen og det var blant annet veldig gøy å se meg selv på et bilde tatt i skolegården på KG fra elevaksjonen hengende på lærerværelset. Elevene framførte også et program som de hadde vist til en gruppe fra Normisjonen som var på besøk noen uker tidligere. De danset og sang, og fortalte historien om landet sitt. Etterpå viste rektor oss en presentasjon om skolen, hvordan det hele begynte, hvordan den drives i dag og planene og drømmene for framtiden. Det var virkelig helt utrolig å få se hvor langt skolen har kommet på disse årene. Det er så motiverende og inspirerende å få se at det faktisk nytter å gjøre en innsats!







Senere dro vi ut på et marked for å handle litt og på kvelden var vi på Nordic Club og spiste god mat og møtte mange hyggelige mennesker. Torunn og Hans-Jørgen hadde akkurat flyttet inn i leiligheten da jeg kom, så vi har vært en del på markeder og rundt omkring for å ordne endel praktisk. Det har vært en veldig fin måte å få se området de bor i på. Natt til torsdag ble jeg, for første gang dette året, skikkelig syk. Jeg har vært så fornøyd med at jeg har sluppet unna, og tenkt hele veien at det må jo være for godt til å være sant, og med bare tre dager unna målstreken viste det seg at det var det.

Både fordi jeg ble syk og på grunn av en del politiske uroligheter i landet, ble det ikke så mange muligheter for å reise inn til sentrum eller andre deler av byen. Men vi fikk gjort og sett litt likevel, blant annet fikk vi oss en god tur gjennom et marked og beveget oss videre gjennom et strøk hvor vi virkelig fikk se de store forskjellene i landet. Bare et høyt gjerde skiller noe av det som må være et av Dhakas fineste strøk fra små, stusselige gater, med mennesker som bor tett i tett under dårligere forhold. Ganske utrolig at mennesker kan leve så forskjellige liv så nærme hverandre!

Noen bilder fra Dhaka:






Jeg har hatt noen kjempefine dager i Dhaka, tusen takk til Torunn og Hans-Jørgen som har tatt seg tid til å ha meg på besøk og som har tatt så godt vare på meg! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar